Kepentingan dan pelaksanaan refleksi dalam pengajaran dan pembelajaran
Pengertian Refleksi
Schon (1983) : Amalan refleksi menerangkan pengalaman dalam minda apabila menggunakan teori yang berubah menjadi praktikal. Secara amnya , refleksi adalah pengalaman hidup peribadi seseorang itu. Dewey (1993) : Refleksi merupakan cara khas dalam menyelesaikan masalah. Ia merupakan proses kognitif aktif secara sedar untuk menyelesaikan masalah praktik. Hanipah (2004) : Refleksi adalah salah satu ulasan terhadap amalan seseorang untuk memastikan ketepatan dan keakurannya kepada satu-satu peraturan yang telah ditentukan . Satu proses menganalisis, merenung, dan mencari alasan seterusnya membuat cadangan dan tindakan untuk memperbaiki diri dan berterusan.
Pertamanya, dengan melakukan refleksi ianya membolehkan guru membuat penilaian kendiri. Oleh itu secara tidak langsung guru dapat berfikir secara analitik, kritis dan kreatif semasa menilai semula pengajarannya. Untuk mengatasi masalah atau mengubah amalan pengajarannya, guru dapat melihat, mengkaji dan menentukan alternative-alternatif dalam membuat keputusan. Antara peranan utama refleksi dalam amalan seorang guru ialah dapat menentukan justifikasi untuk mengubah tingkalaku atau amalannya.
Ringkasnya, dalam belajar mengajar, refleksi membolehkan seseorang guru:• membuat penilaian kendiri
• berfikir secara analitik, kritis dan kreatif
• menganalisis perkara-perkara penting proses bekerja dan hasil kerja
• melihat alternatif-alternatif dalam membuat keputusan
• mencari jalan penyelesaian berasaskan ciri-ciri spiritual, moral, nilai & estetika
Comments
Post a Comment