Domain objektif kognitif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi sebagai penentu pencapaian murid. .
Kurikulum rasmi yang juga
dikenali sebagai kurikulum kebangsaan atau kurikulum ideal mengandungi ciri
ciri ideal dari segi matlamat, pelaksanaan dan penilaian. Ianya juga diangkat
sebagai kurikulum rasmi Negara setelah diterima untuk dilaksanakan secara
menyeluruh di semua sekolah di Malaysia. Kurikulum memainkan peranan utama
dalam untuk menentukan pencapaian murid pada masa kini. Domain objektif
kognitif dalam penetapan matlamat dan objektif kurikulum melibatkan komponen
pengetahuan dan perkembangan intelek termasuk mengenal, mengingat fakta,
prosedur dan konsep yang terkandung dalam kebolehan intelek. Domain ini
mengandungi enam katogeri aras bermula dari tingkat paling mudah kepaa yang
paling kompleks. Katogeri ini bertindak sebagai tali ukur iaitu yang pertama
mestilah dikuasai sebelum yang seterusnya boleh berlaku.
Setiap aras yang dinyatakan
terdapat dua komponen penting untuk menjayakannya. Pada aras rendah, komponen
pengetahuan dan kefahaman diterapkan dalam diri pelajar. Dari segi pengetahuan,
pelajar perlu mendapat kembali,mengeluar kembali, mengingat kembali atau
dikenali sebagai “recall” pengetahuan yang relevan daripada ingatan jangka
panjang mereka. Dari segi kefahaman pula pelajar mampu membina makna daripada
maklumat lisan, tulisan dan grafik melalui menginterpretasi, memberikan contoh,
mengklasifikasi, membuat ringkasan, membuat inferens, membanding dan
menjelaskan. Aras yang seterusnya ialah aras sederhana yang mana mengandungi
dua komponen penting untuk menentukan pencapaian murid iaitu aplikasi dan
analisis. Dalam segi komponen aplikasi pelajar berkebolehan menggunakan prinsip
dan prosedur untuk melakukan atau melaksanakan sesuatu tugas. Manakala dalam
segi analisis pula ialah pelajar mampu untuk memecahkan bahan kepada bahagian
kecil,menetukan hubungkait diantara
bahagian bahagian kecil antara satu sama laindan terhadap struktur atau
kegunaan umum melalui perbandingan,menyusun atur dan attributing. Aras yang
terakhir ialah aras tinggi yang mempunyai dua komponen iaitu penilaian dan reka
cipta. Dalam segi penilaian pelajar mestilah mampu untuk membuat pengakiman
berdasarkan kriteria dan piawaian melalui semakan dan kritikan. Manakala
didalam segi reka cipta pula pelajar mampu untuk menyatukan elemen elemen untuk
membentuk satu gagasan umum yang koheran.
Kemahiran berfikir aras tinggi
(KBAT) merupakan salah satu penentu
utama kepada pencapaian seseorang pelajar. Kemahiran berfikir aras tinggi
membawa maksud keupayaan untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai
dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah,membuat
keputusan, berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu. Kemahiran berfikir aras
tinggi sangat penting sebagai penentu pencapaian seseorang pelajar kerana ianya
mampu mengasah kemahiran berfikir pelajar dalam menyelesaikan masalah.
Contohnya soalan yang berunsur KBAT
merupakan soalan yang sukar dan perlukan perhatian yang lebih untuk
diselesaikan. Seterusnya ialah kebolehan mencerna dan menghasilkan idea baru
contohnya pelajar mampu memikirkan jalan
penyelesaian yang lebih baik dan lain dari yang lain berdasarkan soalan yang
diberi. Kepentingan KBAT yang seterusnya ialah kemampuan pelajar menggunakan
daya imaginasin dan kreaviti mereka dalam melakukan sesuatu tugas yang diberi.
Contohnya, pelajar mampu mewujudkan sesuatu yang baharu, yang kreatif dan
menarik perhatian didalam apa yang mereka lakukan dalam kehidupan seharian
mereka terutama sekali ketika melakukan tugasan yang berkaitan dengan
pelajaran. Akhir sekali, pelajar mamp mengasah kemampuan dan kebolehan mencipta
didalam diri mereka. Hal ini demikian kerana apabila mereka membuka minda dan
meluaskan pandangan mereka ketika melakukan sesuatu, mereka akan bertindak
lebih efektif dan kreatif yang mampu membantu merek untuk berfikir lebih ke
hadapan. Kesimpulannaya, Domain
objektif kognitif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi merupakan penentu
pencapaian pelajar dimasa hadapan kerana ianya mendorong pelajar untuk menjadi
lebih berdikari, kreatif dan berikiran ke hadapan.
IKHWAN IMRAN BIN MOHD SUHAIMI ( D20201095558)
Comments
Post a Comment